Sunday, 26 June 2011

BERSIH TIDAK HARAM..KENAPA?

bersih memang x haram sebab maksud bersih menyucikan sesuatu dari kotoran atau najis..
ok2..x mo cite panjang2..sekarang
aku nak ajak korang bersih-bersih..
antaranya:

 
-bersihkan tingkap dari debu-debu supaya nasal cavity x rosak.

-bersih kan longkang supaya denggi x merebak.
-bersihkan badan supaya x bau busuk macam penagih dadah
-bersihkan Negara dari gejala rasuah kerana rasuah boleh menggadaikan apa saje.
 -bersihkan  halaman rumah supaya  xdelah orang Nampak umah kite tu macam tempat pelupusan sampah.
-bersihkan sarang2 mak nyah sebab aku benci sangat dah tengok mak nyah berbulu kaki lebat.
-bersihkan  kegiatan segelintir bisnes MLM y menipu..(aku cedok dari Hang Leo,sebab aku pun benci)
-bersihkan bus stop dari chewing gum yang melekat,xde lah aku g kerja ngan chewing gum di bontot..memalukan.
-bersihkan diri dari hadas besar terutamanya kepada yang baru "bermain" ngan suami atau isteri.
-bersihkan kepala anda dari kutu tapi bukan bermakna anda perlu botakkan kepala pastu dapat 1 juta.

conclusion:
bersihkan jiwa dan rohani agar korang berada di landasan yang betul….klu ada simpan dendam ke xpuas hati ke..jangan la nak gaduh2 je..duduk berbincang kerana  perbincangan adalah laluan terbaik untuk menyelesaikan setiap masalah..betul kan??

 

Monday, 20 June 2011

MElentur burung bIAr dari telurNYA..

hai semua...
melentur burung=mendidik anak-anak
dari telurnya=dari kecil

semasa kecik,kanak2 ibarat telur,masih perlu dijaga dengan rapi agar tidak retak ataupun pecah secara mengejut..nanti lahir x cukup bulan plak...kan ada yang abnormal x pasal2..
sebab tu lah kena jaga elok2 kan...

bile mareka dah akil baligh..ibaratnya telurnyer telah menetas dengan sebaiknya selepas dieram oleh mak burung..so,telur pecah dengan sebaiknya..bukannya time akil baligh tu makin ramai pecahkan dara seperti pecahkan telur ayam..hehehhehe

bile anak burung kuar dari telur ibarat dia sedang bersedia berhadapan dengan dunia luar berbekal ilmu yang di beri oleh mak bapak ayam ..sudah pandai "makan luar"..

bile dah besar anak2 sudah bebas menentukan hala tuju mereka sendiri..so apabila time macam tu dah kurang efektif la klu mak bapak baru nak didik kan..so sebab tu lah timbulnya peribahasa ni...

masih belum terlmanbat utk aku ucapkan selamat hari bapak...secara khasnya kepada bapak aku ...dan tidak lupe jugak pada bapak2 ayam di malaysia..


ok.sekian...